בואו להתנדב איתנו!

למה בכלל להקשיב למי שחושב אחרת ממני?

שיח מכבד בין ארבעה נפשות
צילום: אילוסטרציה (Magnific)

זה טבעי להרגיש בנוח ליד אנשים שחושבים כמונו. הם מחזקים את מה שאנחנו כבר מאמינים בו, מסכימים איתנו וגורמים לנו להרגיש מובנים, אבל דווקא המפגש עם דעות שונות יכול להיות אחד הדברים החשובים ביותר להתפתחות האישית והחברתית שלנו. שיחה עם אדם שמחזיק בדעה אחרת אינה מחייבת אותנו להסכים איתו, היא רק מזמינה אותנו להקשיב. לפעמים נגלה שהוא רואה חלק מהמציאות שאנחנו פספסנו, ולפעמים נבין טוב יותר דווקא את העמדה שלנו. כך או כך, כולנו מרוויחים.

לצערנו, התרגלנו לחשוב שחילוקי דעות חייבים להוביל למריבות ולכעסים ואף לניתוק. אבל חילוקי דעות יכולים גם להיות הזדמנות ללמידה, לצמיחה ולבניית גשרים בין אנשים. חברה בריאה אינה חברה שבה כולם חושבים אותו דבר, אלא חברה שבה אנשים שונים מסוגלים לדבר זה עם זה בכבוד. לעיתים הצד השני מגיב בעוצמה רגשית, זה לא תמיד נובע מרוע או מחוסר כבוד. מאחורי דעות רבות מסתתרים סיפורי חיים, חוויות אישיות, פחדים, תקוות וזיכרונות שהשפיעו על הדרך שבה האדם רואה את העולם. כאשר מבינים זאת, קל יותר לגלות סבלנות ואמפתיה.

התעלמות מדעות שונות לא תגרום להן להיעלם. לעומת זאת, הקשבה אמיתית יכולה לעזור לנו למצוא מכנה משותף, להבין טוב יותר אחד את השני ולפעמים אפילו לגלות שהפערים בינינו קטנים מכפי שחשבנו. אולי לא תמיד נסכים, ואולי לא תמיד נשתכנע. אבל אם נדע לנהל שיח מכבד גם עם מי שחושב אחרת, נוכל לבנות חברה מאוחדת יותר, חזקה יותר ומקוטבת פחות. לא חייבים להסכים כדי לכבד, ולא חייבים לחשוב אותו דבר כדי להקשיב. "דרכו אינה דרכי ודרכי אינה דרכו, אך שנינו הולכים בעקבות הייעוד שלנו ועל כן אני מכבד אותו." – מתוך הספר 'האלכימאי' מאת פאולו קוהלו.

תוכן עניינים

שתפו את הסיפור
באתר זה נעשה שימוש בכלי ניתוח נתונים ובטכנולוגיות איסוף מידע, כגון "עוגיות", למטרות המפורטות במדיניות הפרטיות של האתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לכך. למידע נוסף עיין במדיניות הפרטיות.